Het mag dan wel komkommertijd zijn wat het normale nieuws betreft. Voor verzamelaars is het de ideale tijd om de speuren naar het topje van de ijsberg om een indicatie te krijgen van een goede zegel of partij. Wat er te vinden is wordt mede bepaald door de wens en smaak van de verzamelaar en die van mij is er een van vele. Toch heb ik getracht wat leuke en opmerkelijke dingen ten tonele te brengen en voor deze keer is dat mijns inziens weer aardig gelukt.
Ik begin voor de verandering eens in Europa en start met een populaire vakantiebestemming: Italië. Velen gaan daar met de auto heen en dan heb je wel een rijbewijs nodig. Nederland heeft in zekere zin geen rijbewijszegels voor auto’s gekend maar Italië had een vorm van bijdrage voor het weggebruik wel en voor de periode 1930-1932. Dit soort zegels zijn zeldzaam en ik zag ze een maand of zo gelden voor de eerste keer op Ebay voorbij komen. In het werk van Bussoli uit 2008 zijn onderstaande voorbeelden de nrs. 1 uit 1930 en nr. 7 uit 1932. Beiden staan genoteerd voor € 100,- per stuk. Dat schaarste wel eens tot excessen kan leiden geldt ook voor deze 2 zegels. Ze brachten resp. $ 256,- en $ 306,- op. Bij wisselkoersen die toen tegen de $ 1,20/% liepen is dit resp. ca. € 204,80 en € 244,80.
Nu gaan we verder terug in de tijd, WW I in Rusland. Ik mis wat achtergrondinfo maar voor zover ik mij kan herinneren is dit een bijdragezegel van het Armeense(?) leger. De doodskop voorspelt niet veel goeds maar de opbrengst voor de verkoper wel. Er was iemand bereid om er $ 126,-! Voor neer te tellen.
Wat zuidelijker komen we in in het Ottomaanse Rijk terecht en wel in de regio van Roumelia. Deze belastingzegels zijn uit 1880 en staan o.a. op blz. 516 van de nieuwe catalogus voor belastingzegels van Emir Eray Süleymantiye (maart 2010). Het zijn hier de nrs. 5636, 5637 ; 5639 en 5640 (waarden van 2,3,5 en 10 piaster) en staan in dit werk genoteerd voor € 30,- / stuk. De opbrengsten zijn voor een nieuw werk aardig in de richting met $ 22.50 voor de 2pi; $15,50 voor de 3pi; $ 21,57 voor de 5 pi en $21,65 voor de 10pi.
Ook uit die regio is een Ottomaans document voor Bosnië. Er zijn hier meerdere belastingen geheven zoals het ingedrukt zegel, een proportional fee van een ½ piaster (ook 20 para) van serie 1868 (werk E.E.S. ; blz. 3 No 34 cat € 30,- op document); gecombineerd met een aanvullende geplakte zegel van dezelfde waarde maar dan van serie 1875 en een Bosnische zegel van ca. na 1880. De inzender had hoog ingezet op dit document uit de jaren 1880 maar na een aantal pogingen werd voor de inzet van $ 1499,- geen koper gevonden.
Ik ga nu naar het midden oosten en wel naar Saoudi Arabia. Een setje met deze Heyaz Railway spoorwegzegels uit de beginjaren van 1920 dook enkele maanden geleden op Ebay op. Het werk van Thoden is voorlopig mijn enige houvast om het op te zoeken. De groep van 6 bevat de topwaarde van 100 Quirsh (mid-boven met waarde in balkranden). Er staan in dit werk van 2001 geen prijzen maar schaarste indicaties. Voor deze zegels geldt in het algemeen VR (1-4 bij samensteller bekend). De Opbrengst van $ 89,80 mag dan mijns inziens wel een koopje genoemd worden.
Verder Azië in liep ik tegen een aantal nieuwe belastingzegels aan van Maleisië. Ze vallen op door de de hoofdkleur blauw die in verschillende tinten wordt gebruikt; de elliptische perforatie boven en onder en een niet nader te definiëren watermerk op de achtergrond. Deze staan nog niet in de 2008 editie van Barefoot en de waarden van resp. 5 ; 1 en 10 Riggit gingen voor resp. $3,99 ; $2,99 en $5,99 van de hand. Voor een oudere zegel uit de regio, van Sarawak werd een belastingzegel met overdruk voor telegrafisch gebruik aangeboden. Dit soort zegels zijn zeldzaam en ik heb er in het verleden al eens een aantal gemeld. Dit keer was het resultaat extreem te noemen. Voor maar liefst $293,90 werd deze zegel even afgetikt. Dat was een duur berichtje!
Voor Borneo onder Japanse bezetting dook laatst dit documentje op uit 1942 met een belastingzegel met de tekst “plakzegel”. Waar het precies voor diende kan ik niet lezen. Dat zoiets lastig te vinden is was niet in de opbrengst terug te vinden. Ik had toch iets meer verwacht dan $ 28,-.
Dat gold zeker voor een brief uit 1886 van Christchurch, Nieuw Zeeland naar Hamburg in Duitsland, die volgeplakt is met 8x 1 penny Stamp Duty zegels (1867; Barefoot 83 voor ₤0,75 elk los). De inzet van deze brief was $ 399,- maar dat vond iedereen uiteindelijk teveel. De brief is later niet meer aangeboden.
Uiteindelijk kom ik in zuidelijk Afrika terecht waarvan een aantal opmerkelijke dingen te koop stonden (en staan!)
Ik begin met 2 kavels van Richard Allan, te weten 2 belastingzegels van resp. Basutoland en Swaziland. Beide van oorsprong van serie 1931 maar voorzien van overdruk. In het werk van Brian Trotter goed voor resp. ₤100 en onbekend!! Dat deze zeer gewild waren bleek ook aan de opbrengst. Deze was resp. ₤165 en ₤185 !! Een Graded tax van Swaziland, ook niet alledaags, is in het werk voor Trotter goed voor ₤20. In dit geval was de opbrengst “slechts” ₤17. Voor Kaap de Goede Hoop was er een Specimen zegel van 9d van serie 1865. Schaars en voor ₤24 naar verhouding een koopje, zou ik zeggen.
Tenslotte een van de opmerkelijke kavels die op de website van Allan McGregor worden aangeboden. Van de veldelen die nu op zijn website staat vond ik deze van Oranje Vrij-Staat wel de mooiste. De zegel rechtsboven heeft nog het streepje tussen “VRY” en “STAAT” staan. Deze was men vergeten weg te halen omdat het streepje er volgens de besteller niet tussen hoorde. Van de ₤1 zijn in totaal 2948 vellen gedrukt met elk op de 5e positie dit streepje. Een onbekend aantal vellen kregen het handstempel “Ord 22-85” ; werden gebruikt voor telegrafie met “Army Telegraph” of voorzien van verschillende typen opdruktypen “V.R.I.”. Tenslotte is er mogelijk nog wat vernietigd. Van de bijna 3000 mogelijke zegels in verschillende vormen mag je blij zijn als er bij elkaar 1% nog over is. Dit veldeel staat nu voor ₤1200 te koop. Voor mij iets te gek maar voor de bredere beurs zeker de moeite waard.
Tot een volgende keer.